Porady ubezpieczenie samochodu

Jak jeździć po rondzie – przepisy i praktyczne wskazówki

Są zmorą kursantów, którzy przygotowują się do egzaminu praktyczny na prawo jazdy. O czym mowa? Oczywiście o rondach. Jak sobie radzić na tych wielopasmowym bez sygnalizacji świetlej, ale również małych przypominających raczej próg zwalniający niż duży plac? Przede wszystkim zachowaj spokój. Co dalej? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki. W przepisach o ruchu drogowym nie ma ani jednego słowa o rondzie. Nie istnieje również jeden konkretny dział, który wskazywałby jasne zasady poruszania się po nim. Jak to możliwe? Poprawną nazwą, jaką ustawodawca określa to miejsce, jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Ale nawet sama nazwa nie ułatwia wyjaśnienia, jak prawidłowo jeździć po rondzie. Warto zaznaczyć, że skoro przepisy nie przedstawiają szczególnych uregulowań, to na rondach obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego. Ronda stają się coraz popularniejsze i pojawiają się nawet na drogach wewnętrznych osiedli mieszkaniowych. Z tymi rondami wielu kierowców nie ma problemów. Sprawy komplikują się np. na rondzie... turbinowym.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Rondo – skąd się wzięło?

Rondo jest rozwiązaniem, które po raz pierwszy pojawiło się w amerykańskim stanie Ohio pod koniec XIX wieku. Jak łatwo się domyśleć służyło wtedy nie samochodom a powozom konnym. Na początku XX wieku zbudowano je również w Europie, we Francji. Pierwsze francuskie rondo do dziś stanowi dużą atrakcją turystyczną, ponieważ zbudowano je wokół Łuku Triumfalnego na paryskim placu Charlesa de Gaulle'a. Polska historia ronda sięga czasów powojennych i co ciekawe na początku spotkała się z dość chłodnym przyjęciem. Sama idea powstania skrzyżowania o ruchu okrężnym związana jest przede wszystkim z bezpieczeństwem. Faktem jest, że w miejscach, gdzie zdecydowano się na wybudowanie ronda, zatory występują dużo rzadziej. Nic dziwnego, że z roku na roku w Polsce przybywa rond. Rekordzistą, jeśli chodzi o miasta z największą liczbą rond jest od lat Rybnik, który w tej chwili ma ponad 30 tego typu skrzyżowań.

Z czego składa się rondo?

Pytanie może wydawać się dziwne, ale charakterystycznym elementem każdego ronda jest wyspa lub też plac, wokół którego poruszają się pojazdy. Oczywiście podobnie jak zwykłe skrzyżowanie i w tym przypadku znajdują się pasy ruchu, których może być nawet kilka. To tym bardziej utrudnia sytuację i powoduje, że niewiele osób wie, jak prawidłowo jeździć po rondzie. Tak jak na każdej drodzy, ważnym elementem są znaki. W kodeksie drogowym występują dwa znaki informujące o tym, że zbliżamy się do ronda. Najpopularniejszym jest znak C-12, który wskazuje na ruch okrężny. Jest to okrągły znak z niebieską tarczą, na której znajdują się charakterystyczne strzałki układające się w okrąg. W niektórych przypadkach na rondach pojawia się sygnalizacja świetlna. Warto wspomnieć o mniej popularnym typie skrzyżowania z ruchem okrężnym, które wymusza konkretne zachowania i dzięki oznakowaniu poziomemu warunkuje pierwszeństwo. Taki typ ronda nazywamy rondem turbinowym, który przez niektórych nazywany jest również rondem bezkolizyjnym. Rondo turbinowe jest dość nowym rozwiązaniem wymyślonym w Holandii pod koniec XX wieku. Cechuje się tym, że pasy ruchu wewnętrzne jak i zewnętrznie nie przecinają się. W Polsce ten typ skrzyżowania wstępuje dość rzadko. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest warszawskie rondo Zgrupowania AK Radosław, znane również jako rondo Babka.

Zanim wjedziesz na rondo

Przed większością rond znajdziesz znak ustąp pierwszeństwa, który nakazuje, by kierowca, który wjeżdża na rondo przepuścił samochód, który już na nim jest. To jedna z najbardziej podstawowych zasad jak jazdy po rondzie. Jeśli rondo ma kilka pasów, a drugi pojazd jedzie lewym, możesz wjechać na rondo z prawego pasa. W tym miejscu należy jednak zachować szczególną ostrożność, ponieważ auto na prawym pasie może właśnie zjeżdżać z ronda. Bardzo ważne jest ustawienie się na odpowiednim pasie ruchu jeszcze przed wjazdem na rondo. Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych, postępuj następująco: jeśli chcesz jechać w prawo – zajmij prawy pas, prosto – pas prawy lub lewy, w lewo lub zawrócić - zajmij lewy pas. W przypadku, gdy rondo posiada trzy pasy ruchu i nie ma znaków poziomych sytuacja jest jeszcze łatwiejsza. Jeśli chcesz jechać w prawo – zajmujesz prawy pas, prosto – z dowolnego pasa, w lewo lub zawrócić - lewy pas.

Zjazd z ronda

Czy wszyscy stosują się do zasad? Oczywiście, że nie. Wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. Jest to niezgodne z przepisami, ale z punktu widzenia kierującego na pewno najbezpieczniejsze. Przy zjeździe z ronda należy zawsze ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszających się prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu należy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują. Ronda turbinowe są o wiele prostsze i odpowiedź na pytanie, jak jeździć po rondzie jest łatwa. Tego typu ronda zaprojektowano z myślą o ruchu bezkolizyjnym, co również oznacza, problem skrętu w lewo z prawego pasa nie występuje.

Kto pierwszy, ten lepszy?

Wspomnieliśmy już o kilku zasadach dotyczących pierwszeństwa na rondzie. Jednak problem, jak jeździć po rondzie, wraca, gdy po rondzie jeżdżą również tramwaje. Jeśli przed rondem występuje znak C-12 oraz znak “ustąp pierwszeństwa”, tramwaje nie są wyjątkiem i muszą ustąpić innym pojazdom. Sytuacja zmienia się w momencie, gdy pojazd szynowy zjeżdża z ronda. W tym przypadku ma on zawsze pierwszeństwo.

Kierunkowskazy

Kodeks ruchu drogowego nie precyzuje, jak używać kierunkowskazów przy wjeździe na rondo. Istnieje jednak wiele teorii dotyczących tego ruchu. Według policji oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego taki manewr jest zbędny. Co ciekawe, w wielu szkołach jazdy i na kursach dla przyszłych kierowców, nadal uczy się używania kierunkowskazów zaraz przed wjazdem na rondo i sygnalizowania kierunku, w którym chcemy jechać. Ważne, że w przypadku zmiany pasa ruchu oraz opuszczania ronda, użycie kierunkowskazów jest obowiązkowe.

Podsumowanie

Wielu kierowców ma problem z tym, jak jeździć po rondzie. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym jest rozwiązaniem, które ma pomóc rozładować ruch i upłynnić przejazd. Przeciwnicy tego rozwiązania podnoszą argumenty, że kierowca zmuszony jest do zredukowania prędkości, nawet gdy droga jest pusta. Niemniej jednak rond przybywa i warto wiedzieć, jak po nich jeździć. Wbrew pozorom zasady są przejrzyste, wystarczy tylko poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty