Porady ubezpieczenie samochodu

Wady i zalety dwusprzęgłowej skrzyni biegów

Kiedy marka Volkswagen wprowadzała na rynek skrzynię DSG, miało to być prawdziwym przełomem – i na początku tak było. Większy komfort jazdy, spora oszczędność paliwa – te obietnice spowodowały, że w stosunkowo krótkim czasie VAG wypuścił na rynek ponad 26 mln aut ze skrzynią DSG. Dziś jednak wielu kierowców jest zgodnych co do tego, że podwójna skrzynia biegów to podwójny problem. Czy to prawda? Jakie są wady i zalety dwusprzęgłowej skrzyni biegów?

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Jak działa skrzynia DSG?

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów, nazywana także skrzynią DSG (ang. Direct Shift Gearbox), to skrzynia zautomatyzowana, posiadająca dwa sprzęgła. Jedno przeznaczone jest dla biegów parzystych, a drugie dla nieparzystych. W czasie jazdy samochodem skrzynia wykorzystuje dwie przekładnie, co pozwala na skrócenie czasu zmiany przełożenia.

Dla wielu osób takie rozwiązanie może być zaskakujące, jednak w swoim czasie VAG wypuścił na rynek ogromną ilość takich aut, zapewniając klientów o ich zaletach. DSG, czyli dwusprzęgłowa skrzynia biegów, nie miała zwiększać zużycia paliwa – w przeciwieństwie do klasycznych przekładni innych marek. Zmiana biegu natomiast miała trwać tak krótko, że kierowcy trudno było nawet to zauważyć.

Nowoczesne skrzynie DSG najczęściej wyposażone są w funkcję ręcznej, czyli manualnej zmiany biegów, a także w specjalne tryby, które można użytkować podczas określonego trybu jazdy. Przykładowo tryb standardowy pozwoli na zminimalizowanie zużycia paliwa, natomiast tryb sportowy dostarczy sporo radości kierowcom, którzy chcą poczuć prawdziwą dynamikę jazdy – bez zważania na to, jak szybko paliwo znika z baku.

Najważniejsze rozróżnienie, jakiego możemy dokonać, to podział na skrzynie DSG ze sprzęgłem mokrym i suchym. Chodzi tutaj o to, w jaki sposób skonstruowana jest dana skrzynia i jaka jest zasada jej działania. Skrzynie ze sprzęgłem mokrym zdolne są do przeniesienia wyższego momentu obrotowego. Z kolei modele ze sprzęgłem suchym z reguły parowane są z nieco słabszymi jednostkami napędowymi.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów – co najczęściej się psuje?

Pomimo początkowych zapewnień producenta o przewadze skrzyń DSG nad tradycyjnymi, szybko okazało się, że nie są one ani trwałe, ani szczególnie niezawodne. Często poważne problemy zaczynają się już po kilku latach od momentu, w którym takie auto wyjeżdża z salonu. A trzeba przy tym pamiętać, że koszty naprawy skrzyni DSG potrafią być bardzo wysokie. Wiele osób uważa, że skrzynie DSG potrafią przejechać bez żadnej poważnej usterki zaledwie 150 tys. kilometrów. Dotyczy to jednak skrzyni siedmiobiegowych. Wersja sześciobiegowa jest nieco bardziej wytrzymała i może przepracować bez awarii 200 tys. km.

Niestety, w przypadku skrzyń DSG często dochodzi do tzw. usterek mechatroniki, czyli specjalnego elementu, który steruje pracą sprzęgła. Objawem, po którym można rozpoznać tę usterkę, jest specyficzne szarpanie przy zmianie biegu. Przypomnijmy, że skrzynia DSG miała zapewniać większy komfort jazdy i niemal niezauważalną zmianę biegów. Koszt naprawy może wahać się tutaj od 4000 do 6000. zł. Czasem do tej ceny należy doliczyć koszt zakupu dwumasowego koła zamachowego, którego cena wynosi około 1500-2000 zł.

Jak zadbać o skrzynię DSG?

Aby skrzynia DSG nie odmówiła posłuszeństwa po pokonaniu 100 czy 200 tys. km, należy wymieniać olej – maksymalnie po przejechaniu 60 tys. km.Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania takiej skrzyni w dobrym stanie – choć oczywiście nie daje to gwarancji, że nie pojawi się żadna usterka. Przy okazji warto regularnie wymieniać płyn hydrauliczny mechatroniki.

Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie wizyty kontrolnej w warsztacie lub w ASO po każdym przejechaniu 60 tys. km – można robić to przy okazji zmiany oleju. Mechanik sprawdzi wtedy, czy ze skrzynią wszystko jest w porządku i będzie mógł wyłapać ewentualne usterki na bardzo wczesnym etapie.

Czy dwusprzęgłowa skrzynia biegów ma jakieś zalety?

Oczywiście, że tak. W przeciwnym razie VAG nie wypuściłby na rynek tak ogromnej ilości aut, wyposażonych w skrzynie DSG. Ogromnym atutem tych samochodów jest komfort jazdy – pod warunkiem, że skrzynia działa tak, jak powinna. Wielu kierowców ceni sobie takie rozwiązanie za możliwość zmiany trybu jazdy, a dużą popularnością cieszy się tryb dynamiczny. Co prawda skrzynia DSG wymaga częstego serwisowania i regularnej wymiany oleju, jednak – stosując się do zaleceń producenta co do sposobu jazdy i eksploatacji – skrzynia DSG może przynieść naprawdę dużo radości.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty