Kredyt na zakup nieruchomości dla firmy

Tweet
Podziel się
Przez Ewa Ząbek

Zakup nieruchomości dla firmy to bardzo ciekawa i pomysłowa inwestycja, która może pomóc w rozwinięciu i rozbudowaniu biznesu. Nieruchomość może stać się sposobem ulokowania kapitału, źródłem kolejnych dochodów lub sposobem na to, by oszczędzić pieniądze i nie wydawać ich na wynajem, tylko korzystać z własnego lokalu. Jak taką nieruchomość rozliczyć w ramach finansów swojej firmy?

Kredyt firmowy na zakup nieruchomości

Kredyt na nieruchomość dla firmy

Kredyt dla firmy to bardzo korzystny sposób finansowania dużych zakupów. Powala na szybkie pozyskanie dużej gotówki, która natomiast jest sposobem na szybki rozwój biznesu i szybkie realizowanie inwestycji. Kredyty firmowe są bardzo różnorodne. Można wnioskować o kredyt inwestycyjny czy kredyt obrotowy. Cel każdego z nich jest inny i inne jest ich zadanie. Ważne jednakże, by wiedzieć, jak takie kredyty należy księgować i jak należy je rozliczać w ramach kosztów uzyskania przychodów.

Kredyt hipoteczny dla firm to świetny i efektywny dla rachunku gospodarczego sposób na sfinansowanie inwestycji w nieruchomości produkcyjne, usługowe, komercyjne pod wynajem.

Poniżej ranking najlepszych kredytów hipotecznych dla firm.

Ranking kredytów hipotecznych dla firm 2017
BankProwizjaWalutaMin. okres działalności firmyMarża
Getin Bank1%PLN24 m-cy2,6%
Raiffeisen Polbank0%PLN18 m-cy4%
mBank0%PLN, EUR, USD12 m-cy4,3%
Bank BPS2%PLN12 m-cynegocjowana
BGŻ BNP Paribas2,5%PLN, GBP12 m-cynegocjowana
BOŚ Bank1,5%PLN, EUR, USD12 m-cynegocjowana
PKO BP1,5%PLN0 m-scynegocjowana

Źródło: opracowanie własne na podstawie: comperia.pl

Kredyt na nieruchomość w ewidencji finansów firmy

Kredyt firmowy nie stanowi przychodu dla przedsiębiorcy, dlatego nie księguje się go po stronie dochodów firmy i nie odprowadza się od niego podatku. Jednocześnie rata kapitałowa tego kredytu nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej działalności, dlatego nie może zostać zaksięgowana po stronie kosztów i nie może stanowić uzasadnienia do obniżenia podstawy opodatkowania.

Jednakże, część odsetkowa kredytu i koszty jego przygotowania i przyznania oczywiście mogą zostać zaliczone, jako koszty prowadzenia działalności. Można je po stronie kosztów zaksięgować, a tym samym wpłynąć na podstawę opodatkowania firmy.

Ważne jest jednak, by kredyt był bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i tym samym przyczynił się do uzyskania przychodu z firmy.

Część odsetkowa raty kredytowej stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie jej rzeczywistej spłaty. Nie ma tutaj znaczenia dzień jej naliczenia przez bank, ale dzień, w którym została ona uregulowana i rzeczywiście spłacona. Wprowadza się je do kolumny 13 Księgi Przychodów i Rozchodów, jako pozostałe wydatki. W ramach kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć również koszty związane z ubezpieczeniem kredytu i jego przygotowaniem.

Kredyt może się okazać naprawdę korzystnym rozwiązaniem, dlatego też warto go rozważyć i zastanowić się, czy takie rozwiązanie przyniesie wymierne korzyści. Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zasadami rozliczenia i księgowania tego rodzaju rozwiązań finansowych.

Porównaj ceny X