Płatności mobilne – czy są bezpieczne?

Tweet
Podziel się
Przez Władysław Orzechowski

Płatności mobilne z roku na rok zdobywają coraz większą popularność. Rozwój bankowości internetowej sprawia, że płacenie telefonem jest możliwe w coraz większej liczbie sklepów, punktów usługowych, a także sklepów internetowych. Płatności mobilne są możliwe dzięki systemowi NFC.

Kobieta, płacąc telefonem, zastanawia się czy jest to bezpieczne

Płacenie telefonem za zakupy w obecnych czasach może do złudzenia przypominać dokonywanie transakcji za pomocą bezstykowych kart płatniczych (PayPass). Mobilne płatności telefonem można wykonywać również za pomocą specjalnych aplikacji.

Płacenie telefonem z wykorzystaniem NFC

NFC, czyli komunikacja bliskiego zasięgu, umożliwia dokonywanie płatności mobilnych w nieco szybszym czasie niż transakcje dokonywane za pomocą systemu BLIK. Płacenie telefonem w ten sposób nieco przypomina dokonywanie płatności za pomocą bezstykowych kart płatniczych. Aby móc płacić telefonem, podobnie jak w przypadku systemu BLIK konieczne jest posiadanie konta w aplikacji mobilnej banku, w którym prowadzone jest konto osobiste. Trzeba również posiadać aktualną kartę kredytową lub debetową w tym samym banku. Dokonywanie opłat telefonem należy rozpocząć od aktywowania opcji NFC w telefonie.

Najczęściej jest to zielona lub niebieska ikona przypominająca fale, dostępna w ustawieniach telefonu. Po włączeniu aplikacji mobilnej banku należy przejść do sekcji płatności zbliżeniowe oraz płatności i wybrać kartę płatniczą przypisaną posiadanemu rachunkowi. Po wyborze i zatwierdzeniu karty, telefon przejmie jej rolę, choć sama karta płatnicza nadal będzie sprawna. Po podliczeniu należności można przyłożyć telefon do czytnika terminala w taki sam sposób, w jaki dokonuje się płatności bezstykową kartą płatniczą (PayPass). W przypadku przekroczenia wartości transakcji powyżej 50 zł konieczne będzie potwierdzenie jej kodem PIN w telefonie i ponowne przyłożenie telefonu do terminala.

Przeczytaj więcejJak wykonywać płatności telefonem (NFC)?

Jak płacić telefonem? System BLIK

Jak wyjaśniają eksperci od bankowości elektronicznej, płacenie telefonem już niebawem będzie standardem i wraz z kartami płatniczymi powoli będzie wypierać pieniądz fizyczny. Już teraz większość banków za pomocą aplikacji mobilnych umożliwia dokonywanie płatności za sprawą telefonu. Jest to możliwe za sprawą BLIK-a, czyli polskiego systemu płatności mobilnych, który umożliwia realizowanie płatności mobilnych. Z tego systemu płatności mogą skorzystać klienci banków zrzeszonych w ramach BLIK-a. Są to: Alior Bank, Bank Milleniumm, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, Getin Bank, Orange Finanse, PKO Bank Polski, mBank, T-Mobile Usługi Bankowe.

Płatności z wykorzystaniem telefonów są możliwe po wcześniejszym zainstalowaniu aplikacji wykorzystującej system BLIK i zarejestrowaniu telefonu. Każdy z banków posiada dedykowane aplikacje, dlatego trzeba ściągnąć aplikację obsługiwaną przez bank, w którym posiada się konto. Aplikacjami wykorzystującymi system BLIK i umożliwiającymi dokonywanie transakcji smartfonem są: Getin Mobile, Bank Millenium Alior Mobile, aplikacja T-Mobile Bankowe, BZBWK24 mobile, Moje ING Mobile, mBank PL, aplikacja Orange Finanse, aplikacja IKO.

Jak płacić telefonem z użyciem systemu BLIK? Należy uruchomić aplikację odpowiadającą bankowi, w którym posiada się konto osobiste, a po podliczeniu wszystkich należności poinformować sprzedawcę o chęci dokonania płatności przy użyciu kodu BLIK. Po otworzeniu aplikacji powinien pojawić się 6-cyfrowy kod BLIK, który następnie należy przepisać i zatwierdzić w terminalu, klikając zielony przycisk. Następnie na ekranie telefonu powinna pojawić się prośba o akceptację operacji. Po wybraniu przycisku akceptującego dokonana zostanie opłata za zakupy. Należy pamiętać, że banki zabezpieczają transakcję. Po przekroczeniu indywidualnie określanej kwoty konieczne będzie podaniu tego samego kodu, którego używa się do logowania w koncie internetowym.

Zainteresuje Cię również:

Porównaj ceny X