Czy kredytowy cross-selling się opłaca?

Tweet
Podziel się
Przez Daniel Młot

Cross-selling kredytowy, czyli sprzedaż wiązana, umożliwia otrzymanie kredytu na korzystniejszych warunkach pod warunkiem skorzystania z dodatkowych produktów lub usług oferowanych przez bank, w którym zaciąga się zobowiązanie. Dla kredytobiorcy nie zawsze jest to opłacalna oferta.

Bank, który świadczy usługi cross sellingu

Cross-selling w przypadku kredytów jest coraz częściej spotykaną ofertą ze strony banków. Tego typu techniki sprzedaży nazywa się potocznie nazywana cros-sellem. Jest bardzo korzystny dla banków, ponieważ umożliwia zwiększenie dochodów bez ponoszenia kosztów pozyskania nowego klienta.

Opłacalność kredytu cross-sellingowego

Cross-selling, czyli sprzedaż wiązana, jest sposobem sprzedaży stosowanym przez wiele przedsiębiorstw pochodzących z różnego sektora, choć głównie wykorzystywanym przez instytucje finansowe. W przypadku kredytu udzielanego w ramach cross-sellingu, banki lub inne instytucje finansowe mogą zaoferować np. założenie konta osobistego, wykupienie różnego rodzaju ubezpieczeń (ubezpieczenie od utraty pracy, następstw nieszczęśliwych wypadków, hospitalizacji i wielu innych), programów oszczędnościowych, kart kredytowych, kart debetowych, ROR (rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego).

W niektórych przypadkach jest to pojedyncza usługa lub produkt, lecz w części banków konieczne jest wykupienie całego pakietu proponowanego przez bank. Zdecydowanie się na określone warunki w ramach kredytu cross-sellingowe powoduje, że zmianie ulegają ostateczne koszty zobowiązania. Najczęściej jest to zmniejszenie prowizji oraz marży kredytu, co wpływa na zmniejszenie comiesięcznej raty i kosztów kredytu. Kredytowy cross-selling dotyczy najczęściej kredytów hipotecznych, choć bank może zaproponować sprzedaż wiązaną również w przypadku kredytu gotówkowego, kredytu samochodowego oraz innych tego typu usług.

Kiedy kredyt cross-sellingowy się opłaca?

Jak wyjaśniają eksperci rynku bankowego, potencjalna korzyść z obniżenia kosztów kredytu wziętego w ramach cross-sellingu nie musi oznaczać, że klient oszczędził na ofercie. Często koszty ponoszone z tytułu dodatkowo nabytych produktów lub usług mogą przekroczyć koszty zwykłej oferty kredytowej. Na niekorzyść klientów zastanawiających się nad kredytem cross-sellingowym może działać również okres zobowiązania produktów usług sprzedawanych wraz z kredytem. Niektóre z banków oraz instytucji finansowych oferują tańsze kredyty hipoteczne w zamian za zdecydowanie się na wykupienie ubezpieczenia od utraty pracy na okres kilku lat, co wiąże się z koniecznością uiszczania co najmniej kilkudziesięciu niepożądanych opłat.

Jednak nie zawsze konieczność wykupienia dodatkowych usług i produktów jest dla potencjalnego kredytobiorcy minusem oferty cross-sellingowej. Tego typu rozwiązanie opłaca się, jeśli w przyszłości zamierza się np. korzystać z kart kredytowych, a także planuje zdeponowanie oszczędności na rachunkach oszczędnościowych oraz innych programach. Podstawową zaletą kredytu cross-sellingowego jest jednak obniżenie kosztów kredytu, które w zależności od ofert poszczególnych banków mogą się naprawdę opłacać.

Na rynku można spotkać oferty banków oraz pozostałych instytucji finansowych, które w zamian za zgodę na kupno dodatkowych produktów mogą obniżyć koszty kredytu nawet o 10%. Dla przykładowego kredytu hipotecznego na kwotę 240 tys. zł rozłożonego na 30 lat może wiązać się to nawet z oszczędnością rzędu 20-25 tys. złotych. Mnogość rozwiązań w ramach kredytowego cross-sellingu powoduje, że przed decyzją o jego wyborze warto dokonać analiz efektywnego zysku. Chłodna kalkulacja może pozwolić na zaoszczędzenie kilkudziesięciu tysięcy złotych lub w najgorszym wypadku niepotrzebnych nerwów i frustracji z tytułu posiadania niechcianej karty kredytowej.

Porównaj ceny X